Leben an Bord

Leven aan boord

Hoe ziet het dagelijkse leven aan boord van het SVB Team eruit voor Hugo? Wat gebeurt er met het afval tijdens de Mini Transat, hoe plant Hugo zijn waterverbruik voor de Atlantische oversteek? voor de Atlantische oversteek en wat zijn zijn grootste angsten tijdens de race?

Dagelijkse routines

Dagelijkse routines

Regelmatige zeilcontroles horen net zo bij het dagelijks leven aan boord als het dagelijks tandenpoetsen. dagelijks tandenpoetsen. Maar wat gebeurt er als het weer plotseling omslaat? Welke routines zijn dan nog van kracht? In zijn vlog vertelt Hugo ons wat hij elke dag doet en wat hij zoal doet. In zijn vlog vertelt Hugo wat hij elke dag doet en wat dat betekent voor het leven aan boord tijdens de Mini Transat.

SVB und Hugo
Precies de juiste hoeveelheid water

Precies de juiste hoeveelheid water

De waterplanning voor offshore-regatta's biedt 3 liter water per dag per persoon voor. Daarnaast is er een Reserve van 20 liter. Omdat Hugo om gewichts- en energieredenen geen watermaker aan boord heeft, gebruikt hij waterbussen met een volume van 10 en 20 liter. Naast de reguliere planning van het waterverbruik is er ook een tactische (gewichtsrelevante) planning. (gewichtsrelevante) planning.

"Afhankelijk van de windvoorspelling voor de komende race, zal ik spontaan beslissen om meer of minder water mee te nemen. Als de windvoorspelling sterk is meer, bij lichte wind houd ik het bij 80 liter.", zegt Hugo.

Precies de juiste hoeveelheid water
10 liter veiligheid

10 liter veiligheid

Aangezien Hugo geen watermaker aan boord heeft Hugo heeft geen watermaker aan boord om redenen van gewicht en energie. Waterflessen van 10 en 20 liter volume. Daarnaast heeft het een 6-pack plastic flessen met water aan boord voor noodgevallen. Dat het water opraken van water aan boord is vrijwel onmogelijk. 3 liter per dag zijn meestal meer dan genoeg. Bovendien moeten Classe Mini zeilers een Veiligheidsvoorraad van 10 liter aan boord. Deze tank is verzegeld en mag alleen in noodgevallen worden geopend. Mocht het zegel wordt verbroken, kan een tijdstraf worden opgelegd. Dit is om Dit is om zeilers te ontmoedigen om bij lichte wind al hun watervoorraden overboord te gooien om het gewicht van hun boten te verminderen. om het gewicht van hun boten te verminderen.

Müll an Bord
Zwerfvuil aan boord

Zwerfvuil aan boord

Tijdens een race is er eigenlijk bijna geen afval. Hugo's eten bestaat voornamelijk uit Gevriesdroogde maaltijden en noten. Na elke maaltijd worden de verpakkingen indien mogelijk uitgespoeld, vooral om onaangename geuren aan boord te voorkomen. Een vuilniszak van 10 liter is ruim voldoende voor een race van ongeveer 1 week. Er wordt niets buitenboord gegooid. Dit is ook verboden volgens het wedstrijdreglement. Het wordt lastiger als er schade ontstaat aan boord en er grote reparaties nodig zijn. Dan is er speciaal afval, dat bijna niet te vermijden is. Omdat Hugo natuurlijk niet zomaar natuurlijk niet zomaar overboord gooit, wordt ook dit benedendeks verzameld in een speciale container.

4 uur per dag

4 uur per dag

Als je langer dan 2 weken op zee bent, zul je onvermijdelijk op een gegeven moment moeten slapen. Hoe en wanneer je slaapt hangt voornamelijk af van het weer en de positie van de tegenstanders. Gemiddeld krijgt Hugo 4 uur slaap tijdens zijn races. Om de boot in die tijd op koers te houden, moet hij 100% vertrouwen op zijn stuurautomaat. Die neemt dan letterlijk het roer over.
Toch heeft elke schipper zijn of haar eigen theorie over wat hier het effectiefst werkt. Want niets is erger dan te weinig slaap. Maar wat als je al op de limiet zit en dan de wekker niet hoort? In een korte video laat Hugo ons kennismaken met zijn persoonlijke slaaptechnieken, die hij zal gebruiken tijdens de Mini Transat.

Ik heb dit nog steeds <br>nooit gezien
Dat heb ik nog nooit gezien

"Dat heb ik nogh
nooit gezien"

"Ik zeilde onder gennaker met meer dan 15 knopen over de Golf van Biskaje en was benedendeks iets aan het eten. Plotseling hoorde ik een ongelofelijke knal en de boot bewoog vreemd. Toen ik aan boord kwam en de stuurinrichting controleerde, hing daar een enorme maanvis, ongeveer 50 cm in diameter. Hij was al behoorlijk toegetakeld door de snelheid en ik had geen andere keus dan te proberen hem op de een of andere manier van het roer af te krijgen... Dat was niet zo leuk om te doen!" - Hugo Picard

Hugo's dagelijks leven bij het SVB Team

Hoe ziet het dagelijks leven eruit aan boord van een Classe Mini? Hugo geeft ons een kijkje in zijn leven aan boord. Voor en tijdens de regatta's. Hij vertelt ons hoe hij zich wast, wat hij kookt en of hij zich soms verveelt. En of hij zich soms verveelt.