Product beschrijving

De meeste boten of caravans zijn uitgerust met twee of meer accubanken (start-, verbruiks- of boegschroefaccu's, enz.). Hoe kunnen deze accu's met de dynamo worden geladen, zonder dat ze parallel worden geschakeld en zonder het risico dat ze elkaar beïnvloeden of tegelijkertijd worden ontladen? De oplossing is het gebruik van diodes, die de ene accu elektrisch van de andere isoleren. Deze apparaten zijn geschikt voor 12- en 24-voltsystemen, ze hebben 3 uitgangen en 1 of 2 ingangen (voor systemen met 2 motoren). De verbinding wordt gemaakt via 8 mm bouten (inclusief moeren en ringen). Door de scheidingsdiodes wordt een spanningsverlies van <0,7 volt bereikt. Om dit spanningsverlies te compenseren hebben sommige dynamo's of laadregelaars een meetingang. Deze kan worden aangesloten op de scheidingsdiodeterminal "S" (6,3 mm plug).

  • versie met 1 ingang, afmetingen (BxHxD): 175 x 68 x 135 mm, gewicht: 1,1 kg
  • versie met 2 ingangen, afmetingen (BxHxD): 320 x 68 x 135 mm Gewicht: 2 kg
Opmerking:
Vanwege de halfgeleidende eigenschappen treedt in een stroomvoerende siliciumdiode een spanningsverlies op van maximaal 0,7 volt. In de praktijk geldt dit ook voor scheidingsdiodes.
Bijvoorbeeld, 14 volt voor het laden van de accu's of voor het voeden van het elektrische systeem, dan is slechts 14V - 0,7V = 13,3V aanwezig op de uitgang van de scheidingsdiode. Dit is niet genoeg om een accu optimaal te laden!

Klem "S" is de aansluiting van een geïntegreerde "compensatiediode", die in voorwaartse richting is verbonden met de aansluiting "S" van de ingang van de scheidingsdiode.
De term "compensatiediode" is misleidend omdat de eigenlijke compensatie van het spanningsverlies niet plaatsvindt in de scheidingsdiode maar in het regelcircuit van de alternator. Maar waarom?
De scheidingsdiode veroorzaakt een spanningsval die overeenkomt met die van de hoogvermogen diodes (ongeveer 0,7 volt). De alternator of de regelaar wordt dan aangesloten op klem "S" op zo'n manier dat het spanningsverlies wordt gedetecteerd en aangepast door de regelaar. De uitgangsspanning van de Lima wordt dus verhoogd met de waarde van het spanningsverlies en is dan in zijn geheel beschikbaar achter de scheidingsdiode.

Nog een opmerking over scheidingsdiodes:
Zelfs als je het spanningsverlies van een scheidingsdiode kunt compenseren, heb je nog steeds energieverlies in de vorm van warmte!
Voorbeeld: Stel dat de scheidingsdiode een spanningsverlies heeft van 0,7 volt en de dynamo levert 50 ampère, dan wordt er een vermogensverlies van 0,7V x 50A = 35 watt geproduceerd door de scheidingsdiode.
De scheidingsdiode wordt heet en verwarmt je boot!
Als je dit wilt voorkomen, moet je een laadstroomverdeler met laag verlies overwegen, bijv. Art. 48400 of 48401.

Documenten

de-flag Tekening
.PDF, 287,20 KB
Art.nr.: 14635
multi-flag Handleiding
.PDF, 11,43 MB

Wat andere SVB klanten zeggen

100% echte beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen

Klanten vragen klanten

Vraag andere SVB klanten die dit product al bij ons gekocht hebben naar hun ervaring.

Uw vraag wordt automatisch doorgestuurd naar andere SVB-klanten en uw vraag wordt gepubliceerd op de productpagina. Stel a.u.b. geen vragen die alleen door het SVB-team beantwoord kunnen worden - zoals de status van een bestelling of productbeschikbaarheid. U bent ook meer dan welkom om contact op te nemen met ons SVB-team via e-mail op: info@svb24.com of per telefoon op: +49 (0)421-57290-0 .

  • Meer "Klanten vragen klanten" beschikbaar in de volgende talen :
  • Nationale vlag van Deutsch
Er zijn nog geen vragen gesteld. Stel als eerste een vraag!