Ik ben onder de indruk van de vele interessante technische mogelijkheden
Nadat ik grondig met de Duitse Engl. Gebruiksaanwijzing en gebruik, uitproberen en testen van de HX890E portofoon, ik ben erg onder de indruk van de vele mogelijkheden die dit toestel biedt, niet alleen voor radio, maar ook voor navigatie! De GPS-ontvanger werkt precies (als je ermee in een reddingsvlot zit, kun je ook je exacte positie doorgeven). COG, SOG en ALT worden ook weergegeven! Talloze waypoints kunnen worden opgeslagen en beheerd! Hiermee kunt u indien nodig volledig navigeren! Radiotransmissie is duidelijk, net als de ontvangst. Belangrijk voor gebruik op de binnenwateren, het ATIS-nummer (en het DSC-nummer voor de zee) kunt u zelf in de HX890E opslaan! De knoppen zijn gemakkelijk te gebruiken. en het wijzigen van instellingen (zoals squelch-zendvermogen) is een fluitje van een cent. Ik vond het erg leuk om kennis te maken met de vele mogelijkheden die ik hier niet kan opnoemen. De HX890E is echter geen slank toestel, maar ligt toch goed in de hand en heeft zijn plekje op de navigatietafel.
A very nice update of the previous model (HX870), especially with the updated firmware that now includes the DSC Position request call. Also likes the new display format.
dient om een tweede kanaal te kunnen gebruiken ten opzichte van de vast geïnstalleerde marifoon. Communicatie met de sluizen en/of havens aan de Engelse zuidkust vond plaats via de ingebouwde VHF, communicatie tussen schepen (10 schepen) via draagbare marifoon. Omdat de spraakkwaliteit slecht was, moesten we constant van kanaal wisselen op de ingebouwde VHF, omdat de handradio niet of nauwelijks bruikbaar was. Komt dit door een fout in het apparaat of is de stemkwaliteit van de portofoons altijd zo slecht. Ook ervaren medepassagiers op de andere boten konden mij niet helpen. Ik ben toen gestopt met het gebruik van de draagbare radio